تاریخ انتشار: 01/07/24
نمایش: (34)

ISRO برنامه Space on Wheels را برای اتصال جوامع روستایی به دنیای فناوری آغاز می کند

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در حال سازماندهی یک برنامه منحصر به فرد "فضای روی چرخ" است تا در کنار جوامع روستایی در این دنیای فناوری پیشرفته و سریع در حال حرکت باشد.

برنامه توسعه بر مناطق روستایی و مدارس دولتی متمرکز خواهد بود. این به گسترش آگاهی در بین کودکان و مردم در مورد برنامه های فضایی هند کمک می کند. حدود شش وسیله نقلیه در سراسر کشور تردد می کنند.

جایا ساکسنا، دانشمند ارشد مرکز ملی سنجش از دور (NRSC)، حیدرآباد به ANI گفت: "این یک نمایشگاه سیار "فضای روی چرخ ها" است. این نمایشگاه دارای نمایشگاه های مختلفی از وسایل نقلیه پرتاب مختلف، در مورد چراغ ها و مسیرهای مختلف است."

ساکسنا گفت: "ما آن را به Telangana و در سراسر کشور می بریم تا آگاهی را گسترش دهیم. ما مراکز منطقه ای در سراسر هند داریم. آنها به NRSC، غرب در جودپور، شرق در کلکته، جنوب در بنگلور، ناگپور و دهلی گزارش می دهند."

"ایده این است که برنامه فضایی هند را به دانش آموزان و عموم مردم گسترش دهیم. ما می گوییم "فضای روی چرخ" است زیرا نمایشگاهی در مرکز اطلاع رسانی Jeedimetla داریم. اما همه نمی توانند به مکان های نمایشگاه ما بیایند، به خصوص. ساکسنا در ادامه گفت: کسانی که در مناطق روستایی یا مدارس دولتی هستند. بنابراین ما با این اتوبوس به مناطق روستایی، روستاها و مدارس دولتی می رویم که نمی توانند به حیدرآباد بیایند.

جایا ساکسنا در ادامه گفت که در برنامه فضایی هند می توانیم به وسایل نقلیه و ماهواره های بزرگ دسته بندی کنیم.

"در وسایل نقلیه بزرگ، ما SLV (وسایل نقلیه پرتاب ماهواره)، ASLV (وسایل نقلیه پرتاب ماهواره ای پیشرفته) و سپس PSLV و GSLV Mark II، GSLV Mark III داریم. PSLV قوی ترین است، که می گوییم اسب کاری. ما از آن برای پرتاب بیشتر قطبی ها استفاده می کنیم. ماهواره ها GSLV Mark III آخرین مورد است، ما می گوییم باهوبالی یا "پسر چاق" که برای پرتاب Chandrayan II استفاده شد. این موتور برودتی دارد که به صورت بومی توسعه یافته است. این یک ترکیب سوخت بسیار کارآمد است که مقدار زیادی می دهد. تقویت ماهواره های سنگین تر تا ارتفاع 36000 کیلومتری."

او افزود: "همه ماهواره‌های هند از سریهاریکوتا پرتاب می‌شوند. این سکوی پرتاب هند است. دو سکوی پرتاب در اینجا به دانش‌آموزان نشان می‌دهند که چگونه وسیله نقلیه ماهواره‌ای کاملاً مونتاژ شده از مجموعه به سکوی پرتاب می‌آید."

جایا ساکسنا استفاده های مختلف از ماهواره ها برای اهداف مختلف توسط ISRO را برجسته کرد.

وی ادامه داد: ما در اینجا انواع مختلفی از ماهواره ها مانند Astrosat، برای مطالعات نجومی، Oceansat، برای مطالعات اقیانوس شناسی داریم. RISAT یک ماهواره فعال است که در منطقه راداری و میکروسکوپی کار می کند.

او گفت: "با برنامه فضایی هند، ما فضا، جو در اقلیم، ویژگی های روی زمین، کاربری زمین/پوشش زمین، جنگلداری، کشاورزی، آب های زیرزمینی، پروژه های MGNREGA، چشم انداز آب های زیرزمینی، کانی شناسی را مطالعه می کنیم."

جایا ساکسنا همچنین در مورد ماهواره های مختلف در اختیار ISRO صحبت کرد.

ما همه ویژگی‌های روی خشکی و اقیانوس‌ها را مطالعه می‌کنیم. ما ماهواره‌هایی برای اهداف مختلف داریم. ما مسیرهای منگلیان و چاندرایان را به نمایش گذاشته‌ایم که نشان می‌دهد چگونه ماهواره‌ها در مدارهای کشیده به مریخ و ماه فرستاده شدند. ما IRNSS یا NavIC داریم. این برای اهداف ناوبری است. او گفت: این به غیر از GPS سردر، پنج دقت مکان نگهبان می دهد، GSAT Mark III نیز در اینجا وجود دارد. ما انواع مختلفی از فیلم های آموزشی را نشان می دهیم که برای آموزش دانش آموزان در مناطق روستایی و مدارس دولتی پخش می شود."

"ما پس از صحبت با افسران آموزش و پرورش منطقه، اتوبوس را به مناطق روستایی می بریم. ما به مدارس دولتی می رویم و گاهی 2-3 روز در آنجا می مانیم تا بچه ها و مردم اطراف بتوانند بیایند و این را ببینند. ما کارکنان داریم و خود توضیح می دهند. ویدئوهایی برای گسترش آگاهی در مورد برنامه فضایی هند به کودکان و عموم مردم."

دکتر K R Manjula از دانشگاه SASTRA Deemed، Thanjavur، تامیل نادو گفت: "من به عنوان یک داوطلب دانشگاهی به اینجا آمدم. وقتی در مورد "فضای روی چرخ ها" صحبت می کنم، آن را یک برنامه بسیار مفید و جالب دیدم، اگر به همه دانشجویان در سراسر هند دسترسی پیدا کنیم. از این افراد می‌خواهم که به تنجاور بیایند تا مؤسسه ما بتواند نوعی حمایت برای سازماندهی دانشجویان در خود پردیس ما انجام دهد تا بتوانند از فضای روی چرخ بازدید کنند.» (ANI)

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*