تاریخ انتشار: 01/11/17
نمایش: (27)

آیا باید لپ تاپ خود را همیشه به برق وصل کنید؟

آیا بهتر است لپ تاپ خود را به برق متصل نگه دارید یا از آن با باتری استفاده کنید؟ به نظر می رسد، پاسخ کاملاً ساده نیست.

در یک نقطه، همه کاربران لپ تاپ خود را در حال فکر کردن به یک سوال می یابند: آیا بد است که لپ تاپ خود را همیشه به برق متصل کنید؟

به نظر می رسد، پاسخ کاملاً ساده نیست. پس بیایید نگاهی بیندازیم.

باتری لپ تاپ خود را بشناسید
دو نوع اصلی از باتری های مورد استفاده در لپ تاپ ها وجود دارد: لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر. اگرچه آنها فناوری های متفاوتی هستند، اما به طور کلی به یک شکل عمل می کنند و از طریق حرکت الکترون ها نیرو تولید می کنند. این جریان ثابت برای کمک به سالم ماندن باتری نیز مورد نیاز است.

برای هر دو نوع باتری، عبارات زیر صادق است (حداقل تا آنجا که به لپ تاپ های مدرن مربوط می شود):

باتری را نمی توان بیش از حد شارژ کرد. اگر باتری را همیشه به برق وصل کنید، حتی 24/7، هیچ خطری برای شارژ بیش از حد وجود ندارد. به محض اینکه به 100 درصد رسید، شارژ را متوقف می کند و تا زمانی که ولتاژ به زیر سطح معینی نرسد، دوباره شروع به کار نخواهد کرد.
تخلیه کامل باتری به آن آسیب می رساند. خالی شدن کامل باتری برای مدت طولانی می تواند آن را در حالت تخلیه عمیق قرار دهد. این می تواند کشنده باشد—شاید دیگر هرگز نتوانید آن را شارژ کنید. (شما می توانید این روش ها را برای راه اندازی سریع باتری لپ تاپ خاموش امتحان کنید.)
بنابراین، بر این اساس، آیا به این نتیجه می‌رسیم که باید لپ‌تاپ خود را همیشه به برق متصل کنید؟ نه کاملا.

چیزهایی که به باتری های لیتیومی آسیب می رساند
حقیقت در مورد باتری های لیتیومی این است که ذاتاً ناپایدار هستند. آنها از لحظه تولید شروع به از دست دادن ظرفیت خود می کنند و عوامل متعددی کاهش آنها را تسریع می کند. این شامل:

چرخه های شارژ/دشارژ هر باتری تعداد محدودی دارد که می توان آن را شارژ و دشارژ کرد.
سطح ولتاژ. هر چه میزان شارژ (بر حسب ولت در هر سلول اندازه گیری شود) بیشتر باشد، عمر باتری کمتر می شود.
دمای بالا، بیش از 30 درجه سانتیگراد. این می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

دو مورد آخر مواردی هستند که در اینجا بیشتر به آنها علاقه مندیم. یک مطالعه جامع توسط دانشگاه باتری نشان می دهد که چگونه سطوح ولتاژ و دمای بالا باعث کاهش طول عمر باتری در انزوا می شود و در صورت ترکیب آن را حتی بیشتر می کند.

سطح شارژ یا ولتاژ
باتری های لیتیوم یونی با ولتاژ 4.20 ولت در هر سلول شارژ می شوند که 100 درصد ظرفیت آنها است. در این سطح، عمر باتری 300-500 سیکل دشارژ خواهد بود.

هر افت شارژ 0.10 ولت، تعداد سیکل های تخلیه را دو برابر می کند تا زمانی که به سطح مورد نظر برسد: 3.90 ولت در هر سلول، با 4000-2400 سیکل تخلیه. متاسفانه در این سطح باتری تنها حدود 60 درصد شارژ می شود. مدت زمان کار کمی بیشتر از نیمی از یک باتری کاملا شارژ شده خواهد بود.

حرارت
و سپس گرما وجود دارد. دماهای بالا که معمولاً بیش از 30 درجه سانتیگراد طبقه بندی می شوند، عمر باتری را بدون توجه به عوامل دیگر کاهش می دهند. تنها گذاشتن لپ تاپ خود در ماشین در یک بعد از ظهر گرم تابستان ایده بدی است.

وقتی استرس دمای بالا را با تنش ولتاژ بالا ترکیب می کنید، اثرات حتی بدتر می شود. مطالعه ای توسط دانشگاه باتری نشان می دهد که باتری ذخیره شده با 40 درصد شارژ در دمای 40 درجه، پس از یک سال ظرفیت خود را به 85 درصد کاهش می دهد.

آیا اتصال لپ تاپ به برق باعث آسیب باتری می شود؟ بله، این کار را می کند. اما بعد از آن هر روز شارژ می شود.

به طور عجیبی، به نظر نمی رسد که صنعت به طور کلی به یک پاسخ واحد به این سوال که آیا لپ تاپ خود را با برق متناوب یا باتری کار کنید، بسنده نکرده است.

ما دیده‌ایم که ایسر توصیه می‌کند وقتی از باتری استفاده نمی‌کنید، آن را خارج کنید. ایسوس می گوید حداقل هر دو هفته یکبار باید باتری را تا 50 درصد خالی کنید. اما دل می‌گوید هیچ اشکالی ندارد که لپ‌تاپ همیشه به برق متصل باشد.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*